6.trinn uke 39

Du skal kode i Python og bruke biblioteket: turtle

Du kan kode i Mu dersom du har installert det eller du kan klikke på denne linken: turtle

Oppgave 1

Du skal bruke Python-kode i turtle til å lage ulike geometriske figurer . Du skal bruke ulike koder for å bevege turtelen i lengde og retning.

Bruk kode-funksjonene:

forward() - beveger turtelen fremover en lengde i antall piksler du angir.

left() - snur turtelen til venstre antall grader du angir.

right()-snur turtelen til høyre antall grader du angir.

a)

Tegn et kvadrat med sidelengder lik 100 piksler

b)

Tegn et rektangel med lengde 200 og bredde 100

c)

Tegn en regulær trekant med sidelengder 150

Utfordring:

Se på koden din i oppgavene over. Kan du gjøre koden mer effektiv ved å lage løkker?

Tips: Er det noen kodelinjer som gjentas flere ganger?

slik lager du en løkke som skal gå 4 ganger:
for i in range(4):